fredag 23 mars 2012

Havreflarn med punschgrädde



Den första punschen blandas i Sverige på 1700-talet då arraken började skeppas in till våra hamnar. Arrak blandades med bl a brännvin och socker, vips var punschen ett faktum. Vid den tiden dracks punschen i regel som en varm dryck. Det var först i mitten av 1800-talet den började att serveras i kallt tillstånd och då i form av avec, dvs det lilla glaset efter maten. Studenterna höll dock kvar vid traditionen att dricka varm punsch på torsdagarna.
Därav förknippas den varma punschen med den traditionella ärtsoppan för de flesta. Inte minst för mig. När jag var liten bjöd pappa sina vänner på just ärtor med fläsk med varm punsch på torsdagarna. Jag minns hur det spreds en doft av punsch i hela huset och hur de små glaskopparna plockades ner från sina krokar i skåpet. 
Även om  jag aldrig fick smaka då är jag är mycket förtjust i smaken. För min del räcker det dock med några droppar i tex. grädde, praliner eller glass.
Här om dagen fick de smaksätta en klick grädde i min lilla flarnbakelse. Gillar man inte punsch så kan den såklart uteslutas eller bytas ut till något annat.

Försvinnande gott!
Havreflarn med punschgrädde
  • 100 gram smör 
  • 3 dl havregryn 
  • 1 1/2 dl socker
  • 1 tsk vaniljsocker
  • 1 ägg
  • 1 msk vetemjöl
  • 1 tsk bakpulver


Gör så här: Sätt ugnen på 200 grader. Smält smöret. Blanda de torra ingredienserna i en bunke. Blanda ner smöret och till sist ägget. Klicka ut smeten på bakplåtsklädda plåtar, ca i msk, med sa 1 dm mellanrum. Grädda mitt i ugnen ca 5 min. Dra bort pappret från plåten, lägg på ett nytt och upprepa lill smeten är slut.




  • 2 dl vispgrädde
  • 1/2- 1 msk punsch
  • frukt och bär (igår jag tog blåbär och kumquat)
  • florsocker


Vispa grädden. Blanda ner punschen och ev bär. Lägg ett havreflarn på ett fat. Skeda på en klick grädde. Lägg på ett flarn till och pudra över florsocker. Servera med frukt och/eller bär

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar