torsdag 22 mars 2012

Lax- och citronpasta


Periodvis vill jag ha citron i allt. Såser, sallader, kakor, krämer, ja det mesta het enkelt. Det är inte bara saften jag vill åt utan minst lika mycket citronens skal eller cest. Citronerna har funnits i vårt svenska vokabulär sedan 1578. Det kom dock att dröja till någon gång under 1700-talet tills de började användas i matlagningen. Innan dess var den i först hand ett läkemedel och motgift som skulle rensa kroppen från oönskade ämnen.
Igår lagade jag en liten pasta med citronsaft, skal och lite överbliven lax. För att få något lite krispigt i pastan rörde jag ner lite sockerärtor. Låt inte ärtorna tillagas, de ska vara färska och krispiga!


Lax- och citronpasta 4 port
  • 350 g Bucatini eller annan pasta
  • 400 g färsk lax eller laxrester
  • 2 dl crème fraiche
  • 1 citron
  • 100 g sockerärtor
  • 1 ask ärtskott
  • 1 nypa socker


·         ½ Salt några drag svartpeppar med kvarnen
Koka pastan enligt förpackningen. Skär laxen i bitar och strimla sockerärtorna. Koka upp vatten i en traktörpanna eller en kastrull. Lägg ner laxen i det kokande vattnet, lägg på lock och dra kostrullen åt sidan. Låt laxen ligga i det varma vattnet ca 5 min. Tvätta och riv skalet av citronen. Pressa ur citronsaft i en stor bunke, blanda ner citronskal, socker, ärtor, ärtskott, crème fraiche och den nykokta pastan. Smaka av med salt och peppar. Vänd till sist ner laxen. 



1 kommentar: