torsdag 20 februari 2014

Overnight oats

Overnight oats är för tillfället en stor frukosttrend i USA. På olika amerikanska bloggar och instagramkonton kan man hitta määäängder av olika varianter av den kallrörda gröten. Den ena smaksättningen roligare än den andra. Oreos, key lime pie, sötpotatis, mocka, cookie dough, rosenvatten... listan kan göras hur lång som helst.

De enda gemensamma nämnarna i recepten tycks vara 1 d havregryn, 1 dl mjölk och att de får stå till sig i kylen över natten. 
I vissa fall värms den någon minut i micron innan den serveras.

De sorter jag provat har inte varit särskilt "hard core" utan mer likt en vanlig svensk frukost. Igår rörde jag ihop ½ mosad banan med ½ tsk linfrö, 1 dl havregryn, 1 msk turkisk yoghurt och 1 dl mjölk. Lät den stå i kylen över natten. I morse micrade jag gröten i 1 min och åt den tillsammans med blåbär, banan och några hackade valnötter.

Testa ni också, ni har inte mycket att förlora.




1 kommentar:

  1. Jag har på sensate tid ätit overnight oats och det är riktigt gott. Ha en fin fredag, kram!

    SvaraRadera