måndag 18 juni 2012

Flygande Jakob- sommarupplaga


Det finns uppenbarligen en anledning till att den gamla 70-tals favoriten, flygande Jakob, envetet klamrat sig fast på våra matsedlar- det är gott!  Jag har alltid trott att rättens namn har någonting med en flygandekyckling vid namn Jacob att göra, men icke. Nu har jag lärt mig att namnet kommer från rättens upphovsman med samma namn, Ove Jacobsson. Han var pilot och publicerade sin specialare i en tidning 1976. Så var det med det, alltså inga barbariska historier om lilla kycklingen Jakob(som inte flyger så mycket längre…). 

Hur som helst så gjorde jag en sommarvariant av rätten idag. Det blev en sallad med kyckling, bacon, banan, jordnötter och tomater. Allt en flygande Jakob bör innehålla men i kallt tillstånd helt enkelt.  Servera med lite nachochips eller en bit bröd!
Flygande Jakob sommarupplaga 4 port
  • ·         1 grillad kyckling
  • ·         1 pkt bacon
  • ·         2 bananer
  • ·         1 ask körsbärstomater
  • ·         1 salladslök eller en bit purjolök
  • ·         1 isbergsalladshuvud
  • ·         1 dl jordnötter

Dressing
  • ·         1 dl sweetchilisås
  • ·         1 msk tomatpure
  • ·         1 dl olja
  • ·         1 msk paprika krydda
  • ·         I tsk salt

Gör så här: Skär bacon i grova bitar och stek det knaprigt. Blanda ihop ingredienserna till dressingen. Hacka jordnötterna. Dela kycklingen i bitar. Blanda dressingen med kycklingen och nötterna. Skär banan, sallad, lök och tomat i bitar. Fördela allt på fyra tallrikar och servera med nachochips eller bröd.



Isbergssalladen är SÅ god nu på sommaren!


Jag hackar nötterna så att jag får lite i varje tugga


Häll resten av dressingen över salladen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar