måndag 3 oktober 2011

Klassisk kålpudding

 
I kväll bestod middagen av en gammal kär husmansklassiker, nämligen kålpudding. Jag älskar doften som sprids i köket när kålen steks och jag tycker bara smaken blir bättre och bättre med åren.  Det känns som en fantastiskt trevlig höst- och vinterrätt med anor från vårt gamla bondesamhälle.

 Jag serverade puddingen men lingon och sky från formen som jag spädde ut med en liten skvätt grädde. Om det inte vore för att jag drabbades av  temporära förvirring i köket idag skulle jag naturligtvis kokat några potatisar också, men det glömdes tyvärr bort  och vi fick klara oss utan.

Marias hemkokta lingonsylt smakar finfint till kålpuddingen

Kålpudding
600 g vitkål
½ dl grötris
1 ½ dl mjölk
400 g fläskfärs
2 tsk timjan
4 anjovis filéer
1 tsk salt
2 msk sirap
1 msk kinesisk soja
2 msk smör
2 ägg
2 krm vitpeppar
Gör så här: Koka riset i mjölken på svag värme ca 20 min. Skär upp kålen i små bitar. Sätt ugnen på 175 grader. Smält hälften av smöret och stek hälften av vitkålen gyllenbrun. Töm pannan och stek resten av kålen i det resterande smöret. Lägg all vitkål i panna och ringla över sirap, soja och ca ½ dl vatten. Låt vätskan koka bort och dra sedan pannan åt sidan. Blanda de avsvalnade riset med färsen, ägg och kryddor. Smörj en ugnssäker form. Fördela en tredjedel av kålen i botten av formen. Smeta över den halva mängden färs, fortsätt tills ingredienserna är slut. Slå över buljongen. Sätt in formen i mitten av ugnen ca 75 min. Ät tillsammans med lingon och kokt potatis.

102, 108

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar