måndag 14 maj 2012

ölkokt potatissallad


Det finns få rätter jag förknippar med öl lika mycket som sjömansbiff. Jag älska de ölkokta potatisbitarna med sin svaga beska och mustiga smaken. Kanske var det oset från stadens alla uteserveringar som ledde in mig på sjömansbiffstankar i helgen. Men att ställa mig och koka sjömansbiff i helgens sommarvärme kändes minst sagt avlagsen.  Vissa rätter tycker jag känns helt omöjliga att äta när det är varmt. Jag fick tänka om lite. En ljummen potatissallad med ölkokt potatis? Sagt och gjort, och det ångrar jag inte en sekund. Till salladen stekte jag några bitar lax och vispade ihop en god hollandaisesås. De söta gröna ärtorna i salladen är vekligen i sitt esse till den smakrika, svagt beska potatisen! 

Glöm inte hollandaisesåsen alt majonnäsen!

Ölkokt potatissallad 4 port
800 g potatis
50 cl öl
2 msk märk oxfond
1 lagerblad
5 vitpepparkorn
1 tsk salt
1 nypa  socker
3 vårlökar
4 dl  gröna ärtor
½ dl rapsolja
1 tsk flytande honung
1 tsk grov dijonsenap
2 msk äppelcidervinäger
Gör så här: skiva potatisen i grova bitar. Lägg dem i en kastrull tillsammans med öl, lagerblad, pepparkorn, salt och socker (häll på mer öl eller vatten om vätska inte täcker potatisen).  Låt koka upp och låtsedan koka mjuk på svag värme.  Lägg i ärtorna i någon minut och häll sedan alltsammans i ett durkslag. Blanda ihop olja, honung, senap och vinäger. Finstrimla löken. Blanda försiktigt ihop den ljumna potatisen och ärtorna med dressingen och löken. Servera med en bil lax och hollandaisesås. 

salladen är även god kall

5 kommentarer:

  1. Så otroligt gott det låter! Jag gissar att grillad chorizo funkar fint till också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blir nog supergott, det ska jag också prova :-)

      Radera
  2. Så intressant! Jag tror inte jag har smakat på ölkokt potatis!

    SvaraRadera
  3. Elsa du har så fint porslin jämt! är det arvegods eller loppisfynd?:) Lina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla! Det är en salig blandning av loppisfynd och arv från mormors porslinsbutik!

      Radera