onsdag 24 augusti 2011

Bondomelett med kryddost och svamp



Den svenska kryddosten är en grynpipigost som i regel smaksätts med spiskummin och nejlika. Hos mig och många andra har kryddosten given plats på kräftskivan och på sillbordet. Jag bukar köpa Boxholms kryddost.  Den är mjuk och smidig i konsistensen och har en ljust gul färg.
Idag lagade jag en bondomelett till lunch. Jag smaksatte den med lite kryddost som jag hade kvar i kylen. Till det stekte jag lite fallfukt och nyplockad taggsvamp.


Den sötsyrliga pressgurkan smakar finfint till kryddosten
Bondomelett med kryddost och svamp

  • 2 ägg
  • 4 potatisar
  • 2 msk mjölk
  • 50 g kryddost

  • 200 g svamp
  • 1 äpple
  • Rosmarin
  • Smör och olja
Gör så här: sätt ugnen på 225 grader. Smörj en liten ugnsfast stekpanna (eller form) med matfett. Riv osten. Knäck äggen i en bunke och vispa ihop dem med mjölken och osten. Dela potatisen och lägg de i stekpannan. Häll över äggblandningen. Baka i ugnen ca 10 min eller till den ”stannat”. Stek löken i olja. Tillsätt svampen och äpplena. Stek på hög värme till vätskan försvunnit. Dra av från plattan och blanda ner en klick smör och hacka rosmarin. Servera omeletten med svampen och pressgurka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar