söndag 19 juni 2011

Enkelt, rent och gott med kantareller


Jag plockar ofta svamp om höstarna, i massor, jag torkar, syltar och fryser in. Till en början snålar jag lite med mina kära svampar och tänker att jag måste vara sparsam och vill gärna ha ett lager hemma om jag veklingen skull behöva ett riktigt lass en dag.
 Det slutar nästa alltid med att jag så här i sommartid sitter på ett på ett helt lager torka svamp som måste konsumeras innan nästa års ranson ska plockas.Gårdagens lunch bestod  denna enkla kantarellpasta med lagrad prästost, rostade hasselnötter och färsk timjan. För att bryta av det salta krämiga smakerna strödde jag över lite picklad rödlök.
2 pers

  • Torkade trattkantareller
  • Några matskedar crème fraiche
  • 1 tsk svensk senap
  • Rostade hasselnötter
  • Vällagrad ost
  • Färsk timjan
  • pasta
Gör så här: Lägg kantarellerna i lite varmt vatten till de löst sig. Koka pastan, häll av och läg tillbaka pastan i kastrullen. Vänd ner kantareller, senap, crème fraiche hasselnötter och timjan. Salta peppra rör om och servera med picklad rödlök.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar