söndag 15 april 2012

Carl-mackor


När jag var lite hade min äldsta bror en kamrat som hette Carl. Carl var en lillgammal typ som gjorde väldigt (för att vara i 10 årsåldern) speciella mackor. Min bror berättade om hur han bredde en knäckebrödsbit med kaviar, la på rå lök och ost innan stoppade in den i mikron. Konstigt tyckte vi men var tvungna att prova. Det visade sig vara en riktig höjdarmacka som gick hem hos oss alla tre. Efter det har mackorna alltid gått under namnet Carl-mackor i vår familj.  Jag har gjort mackorna lite då och då genom åren men numer värmer jag dem hellre i ugnen.


Carl- mackor
  • Knäckebröd
  • Smör
  • Kaviar
  • Ost
  • Rödlök
  • Persilja

Gör så här: Bre smör och kaviar på brödet. Finhacka rödlök. Strö hälften av löken på mackorna och toppa med några skivor ost. Lägg på en plåt och grädda ca 5 min eller tills de fått färg. Ta ut ur ugnen, strö över resten av löken och några kvistar persilja.
mm.. sommar!

Brödet ska bi lite mjukt av det smälta smöret och osten



min älskade lilla kaviartub


4 kommentarer:

  1. Det var ju intressanta mackor :)

    SvaraRadera
  2. Kul med mackor som bär på en historia och himla kul att du delar med dig:) Jag gillar inte Kalles men kanske går stenbitsrom lika bra?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaa! eller något annat rökigt som bacon:-)

      Radera