torsdag 5 april 2012

Äggtoddy



Nu har påsken dragit igång på riktigt och då passar jag på att blanda äggtoddy(som om jag vore rädd att inte få i mig tillräckligt med ägg under helgen).  
Många menar att en äkta äggtoddy ska serveras kall och bara består av äggula, socker och sprit av något slag. Men i den här varianten tillsätter jag även sjudande mjölk, muskot och kanel i klang med amerikanernas eggnogg. 
Toddyn är söt och krämig och kan nästan ersätta en dessert. Har ni inte provat så gör det! 

Äggtoddy 4 muggar

  • ·   4 ägg
  • ·   1,25 dl socker
  • ·   8 dl mjölk
  • ·   1 tsk kanel
  • ·   Fröna ur en vaniljstång eller 1 tsk vaniljsocker
  • ·   Ca 1 krm riven muskotnöt
  • ·   1,25 dl Whisky, Cognac, Rom eller äppeljuice

Gör så här: Vispa ägg, socker vaniljsocker och kanel till en vit smet. Låt mjölken sjuda i en kastrull. Tillsätt mjölken i en stråle till äggblandningen under vispning. Häll ner smeten i kastrullen. Ställ kastrullen på en platta med svagvärme. Rör hela tiden i kastrullen till den börjar tjockna. Häll upp i fyra muggar. Tillsätt sprit eller juice och riv över lite muskot.'


Riv muskoten fint över det tjocka skummet

Byt ut spriten till äppeljuice för en alkoholfri variant



2 kommentarer:

  1. Oj vad härligt! Kram

    SvaraRadera
  2. Vilka underbara bilder! Färgerna är så vackra att jag nästan tappade bort mig i läsningen.

    SvaraRadera