måndag 19 mars 2012

Cornbread med lime- och chilismör



Idag bakade jag majsbröd, eller cornbread som det ofta kallas även här i Sverige. Det gyllene brödet härstammar från den amerikanska södern där det bakats av indianerna i århundraden.  Originalet bakas i en stekpanna över öppen eld men jag brukar baka det i ugnen i en vanlig springform. Den största delen av receptet består av polenta dvs majsmjöl. Majsmjölet ger brödet en liten söt smak som passar otroligt bra till cheddarosten som jag låter smälta över brödet de sista minuterna i ugnen. Jag är vansinnigt förtjust i brödet som är som en blandning av kaka och bröd. Det passar fenomenalt till soppa, sallad eller bara som en aptitretare före maten. Det ska helst vara alldeles nybakat toppat ett lager gott smör. Idag rörde jag ihop ett chili- och limesmör som bredde på den delikata lilla trekanten.

Majsbröd 
  • 2,5 dl polenta
  • 1,5 dl mjöl
  • 1 msk bakpulver
  • 11/2 tsk salt
  • 2 msk socker
  • 1 1/2 tsk chili
  • 1/2 torkad salvia
  • 3 dl fil
  • 2 ägg
  • smält 75 g smör
  • 3 dl riven cheddarost


Gör så här:Sätt ugnen på 180 grader. Vispa ihop filen, ägg och smält smör i en bunke.  Blanda de övriga ingredienserna i en i en annan. Rör ner de torra ingredienserna i filblandningen och blanda hastigt samman. Häll smeten i en smörad springform(22 cm)och grädda i ca 20 minuter. höj värmen till 250 grader. Strö över osten och grädda ytterligare 5 min.

1 kommentar: