måndag 15 augusti 2011

Morotssoppa


Att morötter förbättrar synen är ett vida känt påstående. Ryktet om den lilla rotfruktens medicinska egenskaper spreds som en löpeld över Europa under andra världskrigets flygvapenstrider. Det ryktades om att de brittiska soldater lyckades öka antalet nedskjutningar av tyska bombplan med hjälp av en morotsdiet som gav dem mörkerseende.

 Det finns hittills inga belägg för att morötter ger oss bättre mörkerseende. I andra världskrigsfallet fick morötterna troligen agera täckmantel för den nyuppfunna radarn som britterna använde sig av. Påståendet är dock inte taget helt ur luften då A- vitaminbrist visat sig försämra synen, om man då lägger till A- vitaminrika morötter till sin kost kan synen återställas.
Oavsett om morroten är bra för min syn eller inte tycker jag att den är väldigt god, inte minst i soppform. Gårdagens lunch bestod av en slät morotssoppa med pepparrotskräm och rostade mandlar. Jag brukar vara försiktig med smaksättningen när jag kokar morotssoppa, det ska smaka morot.  Andra smaker och konsistenser får komma med tillbehören.  

 
Lägg till bildtext

Morotssoppa 4 port
  • 500 g morötter
  • 1 liter vatte
  • 2 tärningar grönsaksbuljong
  • 1 vitlöksklyfta
  • 1 lök
  • ½ dl grädde
  • 2 msk Cognac

  • 2 dl gräddfil
  • 2 msk riven Pepparrot
  • 1 dl mandlar
Gör så här: Sätt ugnen på 150 grader. Rosta mandlarna i ca 20 min eller tills de blivit nougatfärgade rakt igenom.  Koka morötterna mjuka och häll sedan bort vattnet. Finhacka och stek lök och vitlök i en kastrull. Lägg över morötterna i kastrullen med löken och slå på vattnet. Lägg i buljongtärningarna och låt koka ca 5 min. Tillsätt grädden, cognacen och mixa sedan soppan slät med stav- eller kannmixer. Häll tillbaka soppan i kastrullen, låt koka upp. Blanda pepparrot med gräddfil och hacka nötterna. Servera soppan med en klicka av den kalla såsen och strö över den rostade mandeln. Jag äter gärna en knäckemacka med vällagrad ost till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar