torsdag 7 juli 2011

Hamburger Sandwich


Hamburgaren fick sitt namn i slutet av 1800- talet. Det var tyska immigranter från staden Hamburg som förde med sig sitt fosterlands köttfärsbiffar till USA.  Rätten kallades då för ”hamburger stakes” och bestod av en biff gjord på hackat nötkött. Amerikanarna kom sedan att lägga biffen mellan två bröd och rätten fick då namnet ”hamburger sandwich”. Efter hand försvann ordet sandwich och rätten började kort och gott att kallas för ”hamburger”. När den första svenska hamburgerrestaurangen öppnades år 1956 var ordet sandwich glömt sedan länge.
När jag grillar mina hamburgare burkar jag lägga några skivor ost på biffarna medan de ligger på grillen, då hinner den smälta ordentligt innan det är dags att äta.
Ibland bakar jag mina egna hamburgerbröd, men idag var det korvbrödsbagaren som fick stå för bakandet. Av misstag köpte vi bröd med tacosmak. Det visade sig dock inte vara något större misstag utan ett riktigt gott alternativ.
Till burgarna åt vi cloeslaw.

Snart smälter osten ner över burgaren

Hamburgare med dressing, tomat, lök, sallad, rostadlök, stark senap och bostonburka


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar