tisdag 19 augusti 2014

Zucchini- och quinoafylld kyckling med salvia

Idag fyllde jag en kyckling med en blandning av röd quinoa, gul zucchin, salvia och citronskal och bakade den i ugnen. 

Jag benar ur min kyckling för att göra det enklare vid middagsbordet och få plats med mer fyllning.
När jag benar ur kyckling sticker jag in handen i den hela kycklingen och lösgör försiktigt köttet från bröst/ryggben,  bryter av lederna till lår/vingar och klipper försiktigt av senorna. Sedan drar bara ur benen. Lårbenen och vingarna låter jag alltså vara kvar. När benen är borta fyller jag upp kycklingen ordentligt med god fyllning och binder ihop med steksnöre.

Zucchini- och quinoafylld kyckling med salvia 4 pers

1 ekologisk kyckling
3 dl röd quinoa
1 stor zucchini gul eller grön
1 gul lök
1 citron, finrivet skal
1/2 kruka salvia
3 msk olivolja
1 tsk salt
1 tsk flytande honung

Gör så här: 

  • Koka upp 1 liter vatten. Skölj quinona och koka den i vattnet på svag värme i 20 min. Tärna lök och zucchini. Stek gyllene i 1 msk av oljan.
  • Bena ev ur kycklingen och grid in den med salt. Blanda quinoa, zucchini, lök, citronskal, finhackad salvia.
  • Fyll kycklingen med blandningen och knyt ihop den med steksnöre.
  • Lägg kycklingen i en ugnssäker form och pensla den med den resterande oljan och honung.
  • Tillaga i mitten av ugnen 250c i 25 min. 
  • Sänk då värmen till 150c och låt stekas ytterligare 45 min.
  • Ös kycklingen några gånger under tiden.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar