torsdag 14 juni 2012

Kycklingsallad med sötsyrlig dilldressing




Jag älskar dillkött. Blandningen av det sura och söta tillsammans med dillen gör att mina knän nästintill viker sig.  Igår fick jag en längtan efter min husmasfavorit men hade varken tid eller lust till långkok.  Dessutom har jag ett konstant sug efter sallad såhär i sommartid.  Efter att jag registrerat ett okryddat ugnsbakat kycklinglår i kylen beslöt jag mig för att laga till en blandning av sallad och dillkött. En ”dillkycklingsallad”. Jag drog av skinnet, pillade bort benen och skar låret i grova bitar. Sedan blandade jag kvickt ihop en dressing med gräddfil, dill, några droppar ättika och en nypa socker. Sen blandade jag ner kycklingen och lät den dra i dressingen medan jag gjorde skar upp grönsakerna.
 Eftersom kycklingbiten legat i kylen ett par dagar var det avrivna skinnet såklart lite sladdrigt. Jag räddade upp det hela genom att krydda upp det lite och ge det ett snabbt dopp i het olja. Då blir skinnet  frasigt som chips att toppa salladen med.

Salladen smakade väldigt gott tillsammans med mjukt tunnbröd och smör!

Kycklingsallad med sötsyrlig dilldressing 4 port
  • 4 grillade kycklinglår med skinn
  • 2 dl gräddfil
  • 1 dl dill
  • 1 tsk ättika
  • 1 tsk socker
  • Salt och peppar
  • Isbergssallad, rädisor, gurka
  • Olja att fritera skinnet i

Gör så här: Ta skinn(spara) och ben från kycklingen och dela den i bitar. Blanda ihop gräddfil, dill, ättika, socker, salt och peppar. Blanda ner kycklingen i dressingen. Hetta upp oljan i en kastrull. Salta och peppra kycklingskinnet om det är okryddat. Fritera kycklingskinnet. Hacka grönsakerna och servera.

Isbergssalladen är såå god nu!


Jag älskar de fasta minigurkorna som finns i butikerna nu 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar