fredag 30 september 2011

Nyponsoppa med kanel


Varje gånga jag ser ett onyttjat fruktträd eller buske väcks en liten hamstrare inom mig, som absolut måste ta vara på allt som naturen har att bjuda. Därför var jag naturligtvis tvungen att stanna och plocka nyponen från den stora rosenbusken jag passerar varje dag på väg till jobbet. Jag tog hem dem gröpte ur dem och kokade en liten sats nyponsoppa.
Nypon tillhör familjen stenfrukter och finns i nästan lika många skepnader som det finns rosor. De flesta är röda eller orangea med det finns även mörkt lila och svarta. Alla lämpar sig dock inte för matlagning. Enklast är det att laga på de lite större sorterna.  Nyponen kan vara lite pilliga att gröpa ur och använda i matlagning, med det är väl värt besväret.  
Igår serverade jag min nyponsoppa tillsammans med en klick grädde mandelbiskvier och några lättkokta nypon.


 
Nyponsoppa med kanel ca 1,5 liter

  • 7 dl orensade nypon(+ några till servering)
  • 1 ½ l vatten
  • 1 ½ dl strösocker
  • 1 ½ potatismjöl
  • 1 kanelstång
Gör så här: Dela och gröp ur nyponen. Koka nypon, vatten och kanelstång ca 10 min (ta upp några efter någon minut som du rör ner i den färdiga soppan). Ta upp kanelstången.  Mixa blandningen och sila den genom en finmaskig sil. Tillsätt sockret och koka upp soppan. Blanda ut potatismjölet i lite kallt vatten och tillsätt under omrörning. Dra kastrullen från värmen. Smaka av och tillsätt ev mer kanel eller socker. Servera med vispad grädde eller glass, mandelbiskvier och lättkokta nypon.   



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar