fredag 15 juli 2011

Kolapaj med sommarbär

Eftersom kakan är otroligt söt är det viktigt att servera med en stor klick grädde.

När jag ska göra kolapaj går jag gärna den enkla vägen och använder jag mig av kondenserad mjölk. Kolasåsen blir fantastiskt god och jag behöver inte göra mycket mer än att lägga ner de oöppnade burkarna i vatten och koka dem i ca två timmar. Som trolleri!
Kondenserad mjölk består av mjölk där 75 % av vattnet dunstats bort. För att förlänga hållbarheten tillsätts även socker.  
Idén om den kondenserade mjölken väcktes under en lång båtresa i mitten av 1800- talet, där ett barn dog av vad man trodde var mjölkbrist. Efter barnets död började amerikanen Gail Broder fundera på hur man skulle kunna förlänga mjölkens hållbarheten till kommande resor. Några år senare var den kondenserade mjölken ett faktum.
Igår avnjöt vi denna drömlika kolapaj med trädgårdens alla bär och en klick vispad grädde.

jag tycker det oregelbundna skalet ger pajen ett rustikt och härligt intryck


  Kolapaj med sommarbär

Botten:

  • 125 g smör
  • 3 dl mjöl
  • 2 msk vatten
Gör så här: nyp ihop mjöl och smör hastigt, knåda in vattnet och forma till en boll. Låt via i kylen ca 30 min. Kavla ut degen och lägg den i en pajform.  Nagga botten och grädda i 225 gradig ugn ca 10 min.


  • 2 burkar kondenserad mjölk
  • ½ liter färska bär
  • ca 3 dl Grädde till servering 
Gör så här: Sjud de oöppnade konservburkarna med kondenserad mjölk i ca 2 timmar. Skölj med kallt vatten och låt dem svalna. Öppna burkarna och häll ner innerhållet i pajskalet. Toppa men färska bär och citronmeliss . Servera med vispad grädde.

 
Citronmelissen bryter av fint med sin svaga syra





2 kommentarer:

  1. Nu ångrar jag att jag inte tog den där sista biten! Sååå god, mums!

    SvaraRadera
  2. nej gör inte det, vi kan ha dessertvecka när vi åker till Gryttby sen!

    SvaraRadera