lördag 9 juli 2011

Fine de Claire

 
Många är vi som har en bestämd uppfattningar om ostron, positiv eller negativ. Personligen tycker jag att det är ett fenomenalt startskott till en praktfull middag. Kanske är det mer den festliga upplevelsen än själva smaken som jag uppskattar. För med handen på hjärtat kan jag erkännna att jag oftast inte tycker det smakar mycket mer än salt och hav. Men för mig har det nästan samma effekt som champagne, det gör stämningen så mycket festligare och lyxigare.
När jag bjuder på ostron är jag noga med att lossa dem ordentligt från skalet innan det är dags att servera. Det gör jag genom att dra en liten kniv längst skalets botten. Då kan gästerna enkelt äta dem utan vare sig bestick eller kladd.
Igår festade vi till det med ett par ostron före middagen. De smaksattes med en rödvinsvinägrett.


rödvinsvinägrett till ostron

  • 4msk rödvinsvinäger
  • 1 msk finhackad schalottenlök
  • 1/2 msk finhackad persilja
  • någon droppe tabasco
  • salt och peppar

Fine de claire med rödvinsvinägrett

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar